Five nights in Paris

Hej hopp! Idag är det torsdag = sista dagen i Paris. Kajsa har gått till skolan och jag myser runt i hennes lägenhet och dricker kaffe, lyssnar på Chet Baker och försöker packa. Åh, den där meningen lät ju bara för bra... Fan, jag vill inte hem till pissiga Malmö! Kajsas lägenhet här i Paris (eller ja, egentligen är det familjen Jakobsens lägenhet) är bara... ja, jag saknar ord. Underbar. Här är lite bilder från den som Kajsa har tagit:

Ateljen



Korridoren


Kajsas rum


Jag har för en gångs skull varit duktig och skrivit ner allt jag har gjort dessa dagar. Annars glömmer man så lätt (man och man... det är kanske bara jag med mitt guldfisk-minne som inte kan komma ihåg vad jag gjorde i förrgår, haha)

Vi anlände i alla fall till Paris i lördags vid 15-tiden, Nikolai och Kajsa kom och hämtade mig och Stina på flygplatsen och körde till fina Montmartre. Väl framme på 224 Rue Marcadet hälsade jag på Jakobsens och gjorde mig hemmastad Kajsas mysiga rum, och sen gick vi ner till marknaden och köpte frukt och blommor. På kvällen gick vi på restaurant Le Chadon med Jakobsen + Bastians söta flickvän Marion, hur trevligt som helst. Därefter hamnade vi hos Vladimir och satt i deras kök och drack columbianskt kaffe och snackade. Eller ja, dom snackade och jag och Kajsa försökte förgäves hänga med. Det hade kanske gått lite bättre om det inte var för det att Vladimir och hans pappa snackar franska med lite spansk accent, och dessutom hur fort som helst. Att de sedan bytar språk lite hur som helst gör bara det hela ännu mer förvirrande. Jag och Kajsa kan nog ha liknats vid två fågelholkar, haha. 

Nästa dag brunchade jag och Kajsa med Natascha och Vladimit på Le Puces Aux Betignoles, supermysigt ställe. Jag tycker själv att jag förtjänar en eloge här, när jag fick in bacon på min tallrik och hanterade situationen väldigt moget. Jag drabbades inte av panik, utan pillade bara bort det och åt det andra. Klapp på axeln. Anyway, efter det gick jag och Kajsa på marknaden Porte de Vanves och mötte upp med Stina och Maria och lite andra tjejer. Vi åkte till Marais och köpte världens godaste falafel i pitabröd, m-m-m! Därefter promenerade jag och Kajsa hela vägen hem, sen gjorde vi fruktsallad och kollade på Gossip Girl hela kvällen. 

På måndagen gick jag, Kajsa, Maria och Stina på stan innan Maria skulle till jobbet och Kajsa till skolan. När de hade stuckit till sina respektive ställen strosade jag och Stina runt vid Pantheon, åt crepes och kollade i läskiga second hand-affärer. Ganska snart började det ösregna och vi stack hem. När jag kom hem var jag så trött och blöt att jag däckade på sängen med alla kläder på, haha. Ganska miserabelt. På kvällen gick jag, Stina, Kajsa och Maria ut och tog ett glas vin på ett ställe nära oss.

På tisdagen sov jag och Kajsa länge, sen gick vi och köpte världens godaste hasselnöts och russin-bröd på boulangeriet och åt långfrukost. När Kajsa hade gott till skolan åkte jag och Stina till Lafayette och resten av dagen gick vi runt i massa galet trånga second hand-affärer och fikade på diverse mysiga ställen. Senare på kvällen sjöng vi luciasånger i svenska kyrkans kör, det var roligt men kändes helt knäppt!

Onsdagen var ganska lik tisdagen, jag, Stina och Kajsa var i en enorm second hand-butik på tre våningar som heter Come On Eileen. Därefter fikade vi och promenerade till S:t Paul där vi mötte upp med Maria. Jag och Kajsa käkade lunch och på kvällen bjöd vi Maria, Stina och Tove på middag chez nous, hur mysigt som helst! Vi åt linssoppa och drack vin och pratade och hade supertrevligt. Jag och Kajsa försökte oss på att göra Mojito som fördrink, men det visade sig att billig fransk rom inte riktigt lämpar sig för det syftet... Attans. Efter middagen stack vi till Social Club som hade goda cosmopolitans och världens knäppaste liveband. Trevligt hur som helst. 

Nu har jag varit ute och ätit crepe med Stina och min väska är nästan färdigpackad. Och nu insåg jag att det är ganska brådis för planet går om fyra timmar! Jag skriver mer när jag är hemma igen! A bientôt!

Kommentarer
Postat av: wilmi

åh min fina lilla kut, ni verkar ha haft det hur mysigt som helst, satt och log när jag läste detta inlägg. Men hur som helst så tycker ja att du får komma hem, malmö är sig inte likt när du inte är här. Miss yaaaa. poss.

2008-10-30 @ 16:18:41
URL: http://harrsjo.devote.se
Postat av: stina

saknar redan paris med allt dess innehåll. fin resa var det!

2008-10-31 @ 17:13:10
URL: http://stinaskriver.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0